Mengoncangkan DUNIA melalui PENA

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu hendak dustakan? (Wahai umat manusia dan jin) - Al-Rahman: 13. Kongsikan catatan kehidupan anda yang mampu memberi motivasi dan nilai tambah kepada teman-teman lain. Moga perkongsian ilmu ini meletakkan kita sebelah kaki di taman-taman SYURGA.

Selasa, 3 Mei 2011

JANGAN TAKUT UNTUK BERUBAH

Menyoroti kalimah ‘BERUBAH’ cukup besar maknanya bagi insan-insan yang positif dan bermotivasi. Sesuatu perkara itu tidak akan jadi lebih baik selagi tiada kalimah keramat ini. Tetapi sejauh mana kepentingan ‘perubahan’ dan ‘mula’ berubah menjadi keperluan dalam kehidupan kita?

Saban tahun setiap individu akan mencipta keazaman tetapi sehingga penghujung tahun azam tinggal azam kerana dalam dirinya tiada langsung kalimah berubah atau ingin berubah.

Begitu ramai usahawan dan jutawan yang saya temui, setelah dihalusinasi solusi yang saya perolehi daripada kejayaan mereka cuma satu, BERUBAH.

Sebuah pengorbanan yang maha dahsyat diperlukan apabila kita berusaha mengubah diri, persekitaran dan utamanya paradigma pemikiran kita dalam menyelusuri arus perdana. Namun perubahan yang hakikatnya sedikit ini adakala cukup sukar untuk diimplikasikan di kalangan kita.

Jika 54 tahun dahulu, datuk nenek kita masik ditakuk lama dan tidak melakukan perubahan maka, mana mungkin kita mampu menikmati kemodenan hari ini. Setelah negara bebas dari penjajah, masihkah kita mahu hidup bagaikan ‘katak bawah tempurung’ sedangkan peluang terlalu banyak terbentang di hadapan mata. Jangan nanti kealpaan kita yang sedikit ini memesongkan kita dari landasan yang hakiki.

Sejenak menganalisa bagaimana sang pemikir menjadi insan yang luar biasa kerana mereka telah melakukan perubahan yang akhirnya turut memberi inspirasi kepada kita.

Cubalah untuk berubah, walau hanya satu langkah dari kehidupan yang biasa-biasa untuk jadi luar biasa agak kelak kita menjadi insan biasa yang berideologi luar biasa demi sebuah kehidupan yang memang luar biasa. Usah takut pada perubahan kerana jika hari ini kita tidak cuba untuk berubah, mana mungkin kita tahu bahawa perubahan itu antara platform kita penuhi impian.


Moga hari ini lebih baik dari semalam, Selamat BERUBAH.

2 ulasan:

Zura Tahir berkata...

hai iera
dtg dr warung 1 malaysia

iera yusoff berkata...

selamat datang Zura, moga beroleh elmu dari perkongsian ini.

Catat Ulasan